Monday, August 22, 2011

bisu, buta dan pekak? mana satu pilihan anda?

Assalamualaikum dan selamat petang
Wah wah, rajin pulak aku menaip entry petang-petang camni.
ok. Mengenai entry nih.

BISU, BUTA DAN PEKAK, MANA SATU PILIHAN ANDA?

Mesti ramai yang pelik kan? -.- pfft. Gilo ke ape budah nih, nak main pilih-pilih pulak nak bisu ke pekak. Yup. Satu soalan yang semestinya takkan ada orang yang pilih  antara keduanya. Kenapa aku nak buat pilihan? Ok, biar aku cakap pasal ni sikit.

First, bukan tak reti nak menghargai nikmat mendengar dan bercakap yang Allah bagi ni, tapi aku sakit sangat bila aku dah cakap apa yang sememangnya menyakitkan hati mereka. And the most thing that really me and her/him adalah kata-kata yang lahir dari mulut selepas tu. Kalau orang bisu, mesti dorang tak buad kawan-kawan mereka terasa dengan kata-kata nya kan? 

KENAPA? Sebab mereka bisu. Mereka tak dapat nak cakap apa yang boleh menyakitkan hati orang disekelilingnya. Mesti orang kata aku gila. Kenapa nak pilih pekak? SEBAB mereka takkan dapat dengar apa orang mengumpat pasal dia. So, xda laa dia nak terasa hati walaupun apa yang orang tu cakap mungkin amat menyakitkan hati dia kan? Bila kita tak dengar apa orang cakap benda buruk pasal kita, mesti lah kita takkan terasa dengan mereka kan? Tak perlu nak feeling-feeling sedih macam aku nih

BUTA. Apa keistimewaan orang yang buta? Memang laa terus terang dia takkan nampak apa yang salah or betul depan mata dia. Bila kawan kita buad salah, kita takkan nampak apa salah dia kan? So tak de laa kita akan tegur salah dia.

so, bila gabung BUTA,PEKAK and BISU. apa akan jadi??

Maka, dia takkan nampak apa salah or betul orang sekeliling dia buat. Disebabkan dia bisu, justeru itu, dia takkan dapat nak tegur salah kawan dia. So, dia takkan buat kawan dia terasa dengan dia. Bila dia pekak, dia takkan dengar kata-kata yang boleh buat dia menangis, sakit hati. Jika sesorang itu BUTA, PEKAK and BISU, orang takkan hiraukan dia, jadi dia takkan buat sesiapa terluka dengan dirinya.

Asal aku cakap macam ni? Sebab aku orang paling terluka kalau kawan-kawan aku terasa dengan aku. Nak cakap aku sensitif? Terpulang. Tapi ni lah satu-satunya cara yang boleh buat aku tabah dengan menaip. 


Ya Allah, tabahkan hati aku untuk menemouh segala dugaan dan cabaran.. Amiin :')


p/s: sori, entry ditaip tengah emosi

No comments: