Wednesday, March 2, 2011

a long silence :)


Hai readers! Dah lama ta update blog…Sebab sangat2 yg teramat2 sibukk...Yelaa, cuma sempat nak online facebook. Tu pom bukan duduk mengadap depan laptop duapulohempat jam..

Lepas online terus buat kerja lain..Nak chatting lagi laa jauh..
Ta der masa… HAish..-.-

Banyak merepak suda..hee ~
Oke2..I had a story that i would like to share:)
Apakah itu???
Sebenarnya, kejadian ni baru jer berlaku malam tadi.. Bila ingat balik, seram sejuk badan nih.. Aik, kenapa pulak sejuk? 
Jumpa kak limah ke??? Haha. ta laa..Meh cek nak gitaw nih..

Dalam pukul 7.50 p.m td,ak ambil laa kunci kereta kancil sebab nak pi hantar adik adik aku pi sekola cz dia ada kelas malam. Btw, bukan aku yang drive..hee..So macam biasa laa aku start enjin kereta..Aku pom dah siap2 nak ikut mama pi hantar adik aku nih sebab nak pi umah aunty aku..

Abah aku nih biasa nya pukul 8 dia akan pi surau kat belakang umah sebab tiap2 malam akan ada ustaz mengajar dekat surau tu.. Kadang2 ustaz azhar pom ada mengajar kat situ sebab aku boley dengar dia mengajar kat surau tu..Kan pakai microphone :)
Oke,back to the story. 

Lepas aku start enjin kereta,aku nak naik laa umah. ..Ternampak abah aku kat atas jalan depan umah. .Aku pom nek pelik.. Yela, abah aku duk tercegat kat situ..  Then abah aku suruh ak pi amek spek dia dalam bilik.. Tanpa kata pape ak pi amek spek tuh..
Aku pom pi laa kat bucu pagar bagi spek kat abah aku sebab abah ak ada tanya apa kat pagar tuh. yelaa,abah aku ta pakai spek masa tuh,ak pom ta berapa nak nampak cz gelap.

Masa aku nak hulur spek tuh, 'benda' tu naik..'abah! ular tedung laa!'.. Aku dah menjerit masa tuh..Abah pulak ta sempat nak ambil spek..(maaf ye abah,anak abah ni takut sangat masa tuh..ngeh3 ^^) Abah aku pom terus mengudur.. Ular tedung, memang berbisa..Sangat berbisa..Korang jangan nak main2 dengan ular tedung nih..


 (lebey kurang macam ni a size ia..sama besar dengan gambar ni)


Naseb baik umah ak ad 4 ekor kucing.. masa tu HITAM tengah tengok kat ular tedung tu.. Ular tu tak berganjak pom dan kepala ia naik lagi.. Ma aku cakap kalau kita bela kucing, ular ta berani nak masuk rumah.. Ular tuh tak masuk pom rumah aku..Aku pom duk sibuk cari mana lagi 3 ekor kucing aku..Yelaa, bimbang juga..Rupa-rupanya lagi dua ekor duduk perhatikan ular tuh kat luar, lagi sekor duduk atas pagar..

Abah aku masa tu dah panjat pagar..Ular tedung nih bergerak laju.. Kalau silap hari bulan dia kerja abah aku apa jadi? haish..Tak nak a aku pikir jadi cmne..Adik ak plak da lewat nak pi kelas..Tunggu punyer tunggu,ular tuh macam dah menghilang... Abah aku turun, nak bukak pintu pagar,memang laju a abah aku bukak pintu pagar.

Tapi masa tuh ular tedung tuh da hilang..Dah lari kot? Abah aku terus undur kereta, ma aku pulak ta jadi nak hantar adik aku sebab adik aku yang laki ada dua orang kat umah. Bimbang juga bila ular tu datang balik kan? Masa abah undur kereta, my abah suluh dengan lampu kereta kat pagar tuh.. Ular tu dah hilang....Ke mana ular tuh pi??


Aku pom ta taw..Adik aku masa tuh da takut and ta nak pi kelas..
Nak ta nak kena pi juga..Abah aku ni pantang sikit bab2 pelajaran ni..Pukul 8.20 pm baru sampai skola adik aku a.k.a skola rendah aku dulu.. Masa sampai tu kelas dah start.. Sian kat adik aku..
Ta per, dugaan ye dik?

Sebenarnya dah lama umah aku ta der kes ular nih..Masa mula2 tinggal kat umah sini, banyak jer ular nak singgah kat umah ni...
Pernah dulu ular sawa duduk merayap depan umah aku...Law kecil ta pe gak.. Yang ni, besar giler! Sampai bomba mari..

Tapi dulu banyak kes ular sebab umah aku kat tengah2 semak..Ta der umah pom kat sebelah kanan n kiri..Sekarang ta dah..depan, belakang,kiri kanan penuh dengan umah..Sampai dah tenggelam umah aku sekarang..kiri kanan umah cam banglo..hahaha

Abah aku kata nak tabur belerang esok (betol ke aku eja tuh? ala,benda yang kaler kuning tuh..yang ada dalam mercun tu) Belerang tuh boleh halang binatang berbisa masuk umah kita..
Aku pom kurang pasti pasal benda alah camni..


(ni laa rupa belerang nih..nama saintifik dia sulfhur)

Hope ular-ular ni tak menular lagi kat kawasan umah aku...
mintak2 dijauhkan..
amin

No comments: